Online/Uzaktan ve özel bas gitar dersleri için umutyenilmez@gmail.com adresinden iletişim kurabilirsiniz.

14 Mart 2014 Cuma

i ve m

Soru:

'Merhaba Umut abi, öncelikle zaman ayırıp videolar hazırlayıp bize çok değerli bilgilerinizi verdiğiniz için teşekkür ederim. Siz ve Selim abi sayesinde müzikten zevk alıyoruz.
Benim bi sorum olacaktı. Ben kısa bir süre bas gitar dersi aldım fakat yarım bırakmak zorunda kaldım. Orada sürekli egzersizde sağ elimin 'i ve m' parmakları ile çalışması aşılandı bana ve bende bunu aartık alışkanlık haline getirdim. Fakat siz derslerinizde 1' lik 2' lik ve 4' lük notalarda sadece 'i' parmağıyla çalışılmasını söylüyorsunuz ve de yarım ve çeyrek çalışırken 'i ve m' parmaklarıyla çalışılacağını söylüyorsunuz. Benim her türlü çalışırken ' i ve m' yapmamda bir sakınca var mı? Yoksa yoksa bu alışkanlığımı düzeltmeli miyim? Derslerde de söylediğiniz gibi disiplinli çalışmak çok önemli ve bu yüzden sizi rahatsız ediyorum, en doğrusunu uygulayıp öğrenebilmek tek derdim. Yeniden he şey için teşekkürle, bas gitarımı derslerinizden sonra çok daha sevmeye başladım. Görüşmek üzere hocam...'



Cevap:

Selam! Bas çalıştığın için ben sana teşekküre ederim.
Ben hiç bilmeyenler, sıfırdan bas gitarı öğrenmek isteyenler için ve de dersler karşılıklı yapılamadığı için, basit nota değerleriyle ilk olarak 'i' çalışmalarını tavsiye ettim. Senin bu egzersizleri 'i-m' olarak çalışmanda kesinlikle bir sakınca yok. İlk öğrendiğin şekliyle devam edebilirsin.
Bu videoları izlerken senin yapman gereken; bilmediğin bölümleri, konuları çalışman. Artık gitarın tutuşu, basit parmak egzersizleri, hangi parmakla çalman gerektiği gibi küçük detaylara takılı kalman gerekmez.
Eğer bilmediğin yeni öğrendiğin bir egzersiz ya da çalışma varsa benim gösterdiğim şekilde çalışabilirsin. Umarım açıklayıcı olmuştur. Sana kolay gelsin.


Not:

Enstrüman çalışmanın nasıl olacağıyla ilgili standartlar günümüzde oluşmuştur.
Başlangıç aşamasında, enstrümanın nasıl tutulacağı, parmakla ya da penayla çalarken nelere dikkat edilmesi gerektiği, çalışma öncesi yapılacak esneme egzersizleinin nasıl yapılacağı, çalışırken nasıl nefes alıp vermek gerektiği gibi bir çok detay öğrenciye, temel disiplinler içinde  aktarılır. Fakat herkes bu temel egzersizleri aynı şekilde yapamayabilir:
Birisi gitarın sapını daha aşağıda tutarak rahat eder, diğeri yukarı tutarak. Birisi penayı tutarken, kullanmadığı diğer parmakları açık tutarak rahat eder, diğeri kapalı tutarak.
Bas çalan bir kişi 'i' (İşaret parmağı) ve 'm' (Orta parmak) parmaklarıyla çalarken, kullanmadığı diğer parmakları açık tutarak rahat eder (örn: Jaco Pastorius), diğeri de kapalı tutarak (örn: Marcus Miller).
Çalışırken-etüd yaparken, dikkat etmemiz gereken belirli kurallar vardır, fakat buna rağmen çalarken kuralları düşünerek çalmaz, -uzun bir emek süreci sonunda- parmakların edindiği pratik sayesinde müziğe odaklanırız ve bu noktada kişiye özgü çalma stili-tarzı, ortaya çıkar.
Sonuç olarak çalışmaların hepsinin asıl amacı müziği güzel ifadelerle çalabilmektir.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder